|
|||||||||||||||||||||||
Man må gjerne sammenlikne resultatene fra Surahammar og Tinn, de er så sprikende at den eneste fornuftige konklusjon er at ingen av resultatene kan brukes til å "spå" hva som vil skje i renseanleggene til Skien. Men resultatene viser likevel at det ikke er noen grunn til å overdramatisere konsekvensene av å bruke kverner, og langt mindre når man vet at det vil ta mange år å innføre kverner (iallefall ikke raskere enn kommunen finner forsvarlig). Samtidig skjer det en kontinuerlig utbedring av avløpsforholdene, sånn at eventuelle ulemper vil kunne rettes opp underveis. Eller er det slik at administrasjonen ikke makter denne oppgaven? En annen ting som må påpekes; en økning i fosfatmengden i avløpet på 50%, slik Gunnar Mosevoll i vann- og avløpsenheten hevder, burde få noen bjeller til å ringe, iallefall hos fagfolk, for det betyr nemlig at i snitt ble 1/3 av all mat Austbygdigene handlet kastet i kverna (forutsatt at de spiste som før). Det er omtrent 3 ganger mer enn en vanlig husholdning. 4. Utslipp fra avløpsrenseanlegg Krav til renseanleggene Omkring 1970 undersøkte Norsk institutt for vannforskning den virkningen som forskjellige metoder for avløpsrensing har på norske, forurensede vassdrag og fjorder. For innsjøer og fjorder med dårlig vannutskifting har såkalt ”kjemisk rensing” størst virkning, noe som skyldes den gode evnen slike renseanlegg har til å fjerne fosfat fra avløpsvannet. Avløpsrenseanleggene
i Bamble, Porsgrunn
og Skien er derfor
bygget for å fjerne
minst 90 % av fosfat-innholdet
i avløpsvannet.
Valg av rensemetode
er i samsvar
med forurensningsmyndighetenes
Hva klarer avløpsrenseanleggene ? Både Elstrøm og Knarrdalstrand
renseanlegg klarer disse kravene ved dagens tilførsel
av forurensning. Dersom
matavfallskvern
kommer
i vanlig
bruk,
vil tilførselen
av organisk
stoff og
fosfat øke Som jeg har vist til ovenfor, er det lite sannsynlig at økningen blir så stor som vann- og avløpsenheten vil ha det til. Med de utbedringene på avløpsnettet som allerede er planlagt, og ved å fremskynde andre planlagte utbedringer, trenger ikke utslippene øke i det hele tatt. Det må være bedre for abonnentene (og miljøet) at avløpet utbedres, mot at gebyret øker noe. Spesielt når man vet at renovasjonsgebyret kan reduseres tilsvarende, - og trolig mye mer. Det er
særlig
den økte
tilførselen
av
organisk
stoff
på løst
form
som
gjør
at
renseanleggene
ikke
lenger
klarer
kravet
til
rensing.
For å klare
kravet
til
fjerning
av
organisk
stoff,
må renseanleggene Med en gradvis og områdevis innføring av kverner vil man bedre kunne dokumentere behovet for en eventuell oppgradering. Å forskuttere dette, slik administrasjonen gjør, finnes det ikke faglig grunnlag for, og iallefall ikke før man kjenner effekten av de planlagte oppgraderingene på renseanleggene. Det kan godt vise seg at mindre tiltak er nok, istedenfor oppgradering med biologisk rensetrinn. Utbygging av avløpsrenseanleggene Utbyggingen av renseanleggene med et biologisk rensetrinn vil koste (eks. mva):
Driftskostnadene vil også øke (blant annet til elektrisk energi og til kalk (kalk bare for Elstrøm). Knarrdalstrand renseanlegg eies av Porsgrunn og Skien kommuner i fellesskap. 60 % av utbyggingskostnadene dekkes av Skien kommune. Disse kostnadsberegningene forutsetter at vann- og avløpsenheten i Skien er i stand til å forutsi noe ingen andre har klart hittil, - og de som har prøvd har blitt overrasket over hvor liten betydning matavfallet egentlig har. Disse beløpene har derfor ingen annen hensikt enn å skremme politikerne og innbyggerne fra å velge en kvernbasert utsorteringsløsning. Utslipp fra renseanleggene Forurensningen i Grenlandsfjordene har avtatt svært mye etter at utslippene fra industri, kommunale avløpsanlegg og jordbruk ble redusert sterkt i perioden 1975 – 2000. Undersøkelser av fjordene de siste årene viser imidlertid at det er behov for ytterligere reduksjon av forurensnings-tilførselen – også fra kommunale avløpsanlegg. For tiden synker utslippet fra de to renseanleggene sakte som følge av:
Når tilførselen av forurensning øker, vil også utslippet av forurensning fra renseanleggene øke. Dersom det tas utgangspunkt i erfaringene fra Tinn Austbygd, vil tilførselen av fosfat (målt som kg fosfor pr. døgn) til de to renseanleggene Elstrøm og Knarrdalstrand øke med om lag 40 %. Dette medfører at også utslippet av fosfat øker med om lag 40 % (målt som kg fosfor pr. døgn). Her er det tydelig at Mosevoll verken har lest rapportene eller har den nødvendige grunnkompetanse til å vurdere effekten av matavfallskverner. Dette er trist for informasjonen er åpent tilgjengelig for alle som søker den. Det har seg slik nemlig at fosforen (som ved nedbrytning omdannes til fosfat) som finnes i matavfallet er partikkelbunden, det vil si at det lar seg lett skille ut som slam i kjemiske renseanlegg og at det ikke påvirker kjemikalieforbruket. Derfor kan ikke fosforutslippet øke som følge av kvernene. Administrasjonen burde ha nevnt at i Surahammar ble det registrert en reduksjon i utslippet av fosfat på 33% (fra 0,3 mg/l til 0,2 mg/l), og ingen økning av utslippet av organisk stoff ! - Og at verken det kjemiske- eller det biologiske-rensetrinnet ble påvirket. Pga. utbyggingen med et eget biologisk rensetrinn vil utslippet av organisk stoff (målt som kg organisk stoff pr. døgn) neppe øke, selv om tilførselen øker med 30 %. Renseanlegget
i Tinn Austbygd
var mindre
enn 40
% utnyttet da
matavfallskvernene
ble installert. Med
en ledig
kapasitet på 60 % klarte renseanlegget
den økte
forurensningstilførselen
uten Det finnes ikke grunnlag for å komme med denne påstanden. All erfaring har vist at renseanleggene trenger ikke å ha ledig kapasitet for å kunne ta imot oppmalt matavfall. Dette skyldes at renseanleggene alltid bygges med overkapasitet, både av hensyn til en eventuell befolkningsvekst og av hensyn til framtidig næringsvirksomhet, men først og fremst for å kunne håndtere belastningstopper (f.eks. ved store nedbørsmengder). 30-50% overdimensjonering er ikke uvanlig, og da med hensyn til hydraulisk belastning. Da kvernene påvirker vannforbruket mindre enn 1%, sier det seg selv at stor overkapasitet ikke er en betingelse for å tillate bruken av kverner. 5. Utslipp fra avløpsnettetAvløpsnett bygget etter fellessystemetOpprinnelig ble avløpsnettet bygget etter fellessystemet, dvs. én felles ledning for spillvann og overvann. Pga. innføringen av strengere rensekrav ble det midt på 1960-tallet bestemt at nye avløpsnett skulle bygges etter separatsystemet, dvs. med en egen ledning for spillvann og en for overvann. Spillvannet
skulle føres
til renseanlegg,
mens det
forholdsvis reine
overvannet skulle
slippes ut
i nærmeste vassdrag eller fjord.
Hensikten var å redusere
mengden avløpsvann som måtte
føres
til De fleste gamle avløpsnett skulle gradvis bygges om til separatsystem. I Skien er det i dag om lag 145 km felles avløpsledning (fellessystemet) og om lag 290 km spillvannsledning (separatsystemet). Avskjærende avløpsledninger med tilrenning fra felles avløpsledningerDe
gamle,
felles
avløpsledningene gikk korteste veg
fra bolig- og næringsområdene til
nærmeste vassdrag
eller
fjord.
Omkring
1970
startet
byggingen
av
såkalte
avkjærende avløpsledninger
fram På tilknytningspunktene mellom felles avløpsledning og avskjærende avløpsledning er det derfor bygget et regnvannsoverløp. Når det regner sterkt eller smelter mye snø, avlastes flomtoppene i avløpsnettet fra regnvannsoverløpene til nærmeste vassdrag og fjord. Det avlastede avløpsvannet er en blanding av spillvann og overvann. I
Skien er
det om
lag 100
regnvannsoverløp ute på avløpsnettet,
samt at
det ved
om lag
15 av
de 60
avløpspumpestasjonene er slikt overløp.
Utslipp skjer til Norsjø v/ Løveid,
Meierelva,
Farelva, Forurensningsmyndigheten fastsetter regler for dimensjonering av avskjærende avløpsledninger og utslipp fra regnvannsoverløp. I dag er det vanlige forurensningstapet i regnvannsoverløp i Skien omlag 5 % av den totale forurensningsproduksjonen. Utslippet skjer på dager med sterkt regn og/ eller snøsmelting. På disse dagene er utslippene tydelige. Mer enn halvparten av utslippet kommer i vinterhalvåret. Utslippet varierer fra år til år; alt avhengig av nedbørforholdene. Her er det spesielt to forhold som må nevnes for å kunne danne seg et mer nyansert bilde på effekten av slike overløp. Det første er at store nedbørsmengder også innebærer at store mengder oksygen tilføres resipienten, som oftest mange ganger mer enn det som forbrukes når det organiske materialet brytes ned. Med andre ord faren for oksygensvikt er vanligvis liten. Det andre er, som jeg allerede har vært innom, at nedbøren også tilfører organisk materiale fra naturlige kilder(løv, døde planterester og jord), i forhold til disse kildene er bidraget fra overløp som regel neglisjerbart. I store deler av Europa er det betydelige utslipp fra regnvannsoverløp, og utslippet i Skien er ikke høyere enn i de fleste andre byer på Skiens størrelse. Skien kommunes plan for tiltak for reduksjon av utslipp fra regnvannsoverløpSkien har valgt å redusere overløpsutslippet gjennom å bygge om til separatsystemet. Etter ombygging av 50 – 60 km av dagens 145 km felles avløpsledning vilutslippet være vesentlig redusert. Dette vil koste 200 – 300 millioner kroner. Med dagens innsats på dette området vil det ta 20 – 30 år. Ved innføring av kverner vil dette
kunne ta betydelig kortere tid, 6. Krav til lokalt avløpsnettEn del av avløpsnettet i Skien består av felles avløpsledninger med diameter 230 mm. Den delen av disse ledningene som har lite fall, er selvrensende bare når det regner. I tørrvær bygger det seg opp avleiringer i disse ledningene. Når det så begynner å regne, vil avleiringer delvis løsrives og fraktes med vannet. Har det vært tørrvær lenge, vil det like etter start av regnet bli tilstoppinger her og der i avløpsnettet (ikke på samme sted hver gang). Noen av tilstoppingene fører til kjelleroversvømmelser. Bruk av matavfallskverner i slike områder vil kunne gi større avleiringer og økt fare for tilstopping. Dette er ikke dokumentert i noen rapporter til tross for at kverner har vært brukt i over 60 år. Det som er grundig dokumentert derimot, er at begroingen ikke øker som følge av kvernbruken. Det er også mye som tyder på at begroingen blir mindre, spesielt i avløpsrør som er utsatt for fettavleiringer. Med dagens utskiftingstakt vil det ta mer enn ti år å skifte ut denne delen av avløpsnettet. 7. Matavfallskverner og avløpsgebyretInnføring av matavfallskverner vil øke avløpsgebyrene. Bygging av et biologisk rensetrinn på renseanleggene betyr en økning på om lag 10 % første året (dette betyr en økning på kr 310 pr. år (inkl. mva) for en bolig med bruksareal 120 m2). Det biologiske rensetrinnet avskrives over 20 år, og ikke hele anlegget må fornyes etter 20 år. Virkningen for gebyret avtar derfor gradvis over avskrivningstiden på 20 år til omtrent det halve. Som følge av større utslipp fra regnvannsoverløp bør utskiftingstakten for avløpsnettet øke. En økning fra 15 til 25 millioner pr. år medfører en årlig vekst i avløpsgebyrene på 1,5 %. Holdes denne høye utskiftingstakten i 10 år, vil dette altså betyr en samlet økning i avløpsgebyret på 15 %. Dette er svært gode nyheter ! - At det ikke koster mer ! Selv om det skulle bli nødvendig å utbedre renseanleggene, og selv om man øker utskiftningstakten, vil økningen av avløpsgebyret være mindre enn besparelsen på renovasjonen. Ifølge et meget forsiktig anslag, vil besparelsen på renovasjonen utgjøre minst 600 kr pr. år i forhold til dagens ordning. Dessuten vil man slippe å innføre en optisk sorteringsløsning og dermed spare abonnentene for ytterligere 300 kr. pr år. Med bakgrunn i dette er det helt uforstårlig at administrasjonen i det hele tatt foreslår et forbud. Det ville egentlig vært et forbud mot besparelser og effektivisering, for ikke å snakke om et gedigent overtramp mot innbyggerne og deres ønsker. I gebyrberegningen er det forutsatt en kalkulasjonsrente på 5 %. 8. Matavfallskverner og slambruk Mesteparten
av
det
materialet
som
tas
ut
fra
avløpsvannet
i avløpsrenseanleggene,
kalles avløpsslam. Avløpsslammet
hygieniseres
(skadelige
mikroorganismer
drepes)
og
stabiliseres Avløpsslam har
et betydelig innhold av næringssaltet
fosfat, som plantene trenger. Råstoffkildene til
produksjon
av
fosfatgjødsel er ikke store. Dermed
reduserer bruk av avløpsslam
i
jordbruket For avløpslam og kompost er det fire hygieniske kvalitetsklasser; klasse 0 er best og klasse 3 er dårligst. Slam
fra
avløpsrenseanlegg
har
vanligvis
klasse
2.
Grunnene
til
at
den
hygieniske
kvaliteten
til slam
fra
kommunale
avløpsrenseanlegget
ikke
er
bedre,
er
et
visst
innhold
av tungmetaller
og
faren for
smittestoffer.
I
jordbruket
brukes
avløpsslam derfor
mest på kornåkre, og avløpsslam
kan
ikke I Telemark er det etterspørsel etter kompost i klasse 0 og 1, men Skien kommune kan ikke levere. Matavfallskverner sørger for at matavfallet blandes med kloakkvannet, og matavfallet får dermed kvalitetsklasse 2. Med
kildesortering
og
kompostering
av
matavfallet
produseres
en
kompost
i
kvalitetsklasse
0
eller klasse
1,
dvs.
beste
eller
nest
beste
klasse.
Kompost
av
klasse
0
kan
brukes
i
alle
typer
jordbruk. Dette er en ganske vanlig misforståelse, og som igjen vitner om at administrasjonen ikke har satt seg inn i saken (de har i allefall ikke tatt kontakt med meg eller benyttet seg av mine nettsider). Jeg har allerede beskrevet de mange ulempene med kompostering, bl.a. i følgende artikkel; - Hva er galt med kompostering? (25.02.04) Noen viktige poenger fra denne artikkelen;
Jeg må også legge til at slamvolumet endres minimalt ved innføring av kverner. Med andre ord, det påfører ikke renseanlegget flere kostnader. Og til påstanden om at kvernen ikke gir så god utnyttelse av matavfallet som kompostering; Når man komposterer går energien i matavfallet tapt som varme. I avløpet utnyttes energien av bakteriene til å rense avløpsvannet for oppløste næringssalter, alternativet er å bruke kostbare kjemikalier eller elektrisk energi. Til og med produksjon av biogass fra slammet vil bli større dersom man velger en kvernløsning. Dette er også bakgrunnen for at man i Surahammar gir kvernbrukerne en ekstra rabatt (95 Skr) i forhold til dem som hjemmekomposterer. Jeg kan vanskelig forstå at Mosevoll ikke har fått med seg dette. 9. Matavfallskverner, søppeltømming og hygieniske forholdMatavfall som ligger en periode i søppeldunker, vil etter hvert kunne begynne å lukte. Grunnen til dette er at mikroorganismer i matavfallet starter å bryte ned matavfallet. Da lufttilgangen er liten, vil vi få en gjæring som kan avgi lukt. Under denne nedbrytningen mangedobles innholdet av mikroorganismer i matavfallet. Farten på gjæringen øker med temperaturen; følgelig er lukt- og bakterieproblemene større om sommeren enn om vinteren. Statens arbeidsmiljøinstitutt har undersøkt om innsamling av matavfall kan medføre helsemessige plager for renovatørene. Den siste og omfattende undersøkelsen fra 2003 viser at dette kan være et problem som må tas på alvor, og at problemet kan reduseres vesentlig gjennom tekniske tiltak på søppelbilen og andre tiltak som hindrer at det spres dråper og støv under tømming av søppeldunkene. Det har stor betydning om matavfallet lagres fritt i egen søppeldunk eller om det legges i poser som plasseres i dunken. I Grenlandskommunene vurderes ikke overgang til kildesortering der matavfallet plasseres i egen dunk. I stedet for satses det på solide poser for de forskjellige typene avfall, som så plasseres i en felles dunk. På denne måten vil det oppnår tilfredsstillende arbeidsmiljø for renovatørene, og luktproblemet vil bli lite. Noen fordeler med kvernen;
10. Juridiske forholdNormalreglementet for sanitæranlegg Normalreglementet for sanitæranlegg gjelder i Skien kommune. Dette er et landsomfattende reglement, som de fleste av landets kommuner har vedtatt. I
Administrative
bestemmelser
pkt.
3.7
heter
det
blant
annet: Det stemmer, men av det kan man ikke trekke den slutningen av at redskapen (matavfallskvern) er forbudt, - i så fall må også alle andre redskaper som kan benyttes til samme formål forbys, som f.eks. kjøttkverner, rasper, kniver, øks, ja til og med gebiss (tygging maler opp maten). Sannheten er at paragrafen hadde til hensikt å hindre at avfallsprodukter fra virksomheter ikke skulle havne i avløpet, og risikere å belaste avløpssystemet mer enn nødvendig. Tenk om slakterier eller annen næringsmiddelindustri fritt kunne bruke kverner... Dessuten kan kommunene fritt utforme sitt eget avløpsreglement, og i det tillate kverner dersom de finner avløpssystemet egnet for det. Ikke nok med det de fleste kommuner som tillater kverner har nøyaktig samme ordlyd i sitt reglement, men de tolker det ikke som et forbud mot matavfallskverner til bruk i privathusholdninger. Paragraf 3.7 innleder med å beskrive at den har formål å hindre at farlige væsker eller stoffer tilføres avløpsanlegg. Avfallsprodukter
er et vidt begrep og det er ikke vanskelig å se at flere
avfallstyper absolutt ikke bør tilføres avløpet,
men matavfall fra privathusholdninger er en avfallstype som
er helt ufarlig for avløpet både når det
gjelder sammensetning og mengde. Altså har kommunen ingen
hjemmel i sanitærreglementet for å forby bruken
av matavfallskverner i privathusholdningene.
Det er mildt sagt oppsiktsvekkende at administrasjonen er istand til å feiltolke sitt eget reglemet på denne måten. Skjer dette virkelig mot bedre vitende? Den delen av Normalreglementet som gjelder matavfallskverrner, er ikke hjemlet i lov eller forskrift. Det er derfor mulig å utfordre Normalreglementet rettslig. Ingeniørvesenet er ikke kjent med at en VA-kunde noensinne har fått rettens medhold i at Normalreglementet er urimelig. Ulempen med de delene av Normalreglement som ikke er hjemlet i lov eller forskrift, er at disse bestemmelsene er vanskelige å håndheve. Hva er det som antydes her? - At saken har vært rettslig prøvd? Nei det har den ikke, og hadde den vært det ville administrasjonens tolkning måtte vike, dels med bakgrunn i det som allerede er nevnt og dels i det faktum at det er innbyggerne som eier avløpssystemet, og vil flertallet bruke kverner, ja så må de få lov til det. Likhetsprinsippet må også gjelde her. Et forbud mot bruken av kverner er i realiteten et forsøk på å regulere påslippet fra privathusholdninger (- noe kommunene er pliktig til å ta imot og behandle, uansett mengder). Oppmalt matavfall er sammensetningsmessig ikke vesentlig forskjellig fra det organiske avfallet vi allerede finner i avløpet, og ingen kommuner har tradisjon for å regulerere hvor mye innbyggerne spiser (og følgelig belaster avløpet), hvor mange som bor i boligen, hvor mye toalettpapir de bruker, hvor ofte de dusjer, eller hvor mye vaskemidler de bruker. Derfor er det urimelig at matavfallskverner skal behandles anderledes. Dessuten dersom kvernbruken
(eller annen bruk) fører til at avløpssytemet
må oppgraderes,
så er det abonnenten som selv må dekke kostnadene.
Har administrasjonen rett til å forby at kommunens
husstander påkoster seg et
bedre avløpssystem? ForurensningsforskriftenStatens
forurensningstilsyn
la
i
17.
mars
2004
ut
til
foreløpig
høring forslag til avløpsforskrift,
som
vil bli
en
del
av
forurensningsforskriften.
Her
heter
det
i §2.3: " Kommunen kan i forskrift forby påslipp av oppmalt matavfall
til offentlig avløpsnett." Det hadde vært fint om administrasjonen hadde vært litt mer oppdatert. I den siste revisjonen av 07.03.05 heter det i § 15 A - 4 "Påslipp til offentlig avløpsnett " at; "Kommunen
kan i forskrift regulere påslipp av oppmalt matavfall
til offentlig avløpsnett. Slik forskrift skal ta
tilbørlig hensyn til abonnenter som har installert
utstyr for oppmalt
matavfall. Dette er helt i tråd med intensjonen i sanitærreglementet paragraf 3.7 omtalt ovenfor. ForurensningslovenI
forbindelse
med
sine
mange
utredninger
om
organisk
avfall
er
SFT
kommet
til
at
forurensningsloven § 30, 3.ledd gir kommunene hjemmel til å forby matavfallskverner.
Denne paragrafen gjelder SFTs
begrunnelse for
bruk av §30 kan leses på SFTs
nettsted: Det er ikke lovlig å påby bruk av matavfallskverner. Nettsiden det vises til er fra 05.12.03, siden da har mye skjedd. Senest 01.04.05 hadde jeg et møte med SFT om denne saken. Resultatet er at ordet "forbud" ikke vil benyttes i den nye avløpsforskriften. Isteden vil kommunene gis anledning til å regulere bruken av matavfallskverner. Det er noe helt annet. Når det gjelder §30 i forurensningsloven forutsettes det at kommunen etter en helhetlig vurdering kan sannsynliggjøre at kverner innebærer så mange miljømessige og økonomiske ulemper at et forbud er det eneste fornuftige alternativet. Problemet er bare det at ingen kan dokumentere en slik sammenheng. Faktisk må en helt usannsynlig situasjon oppstå for at kverner skal kunne utgjøre en slik trussel, nemlig at kommunen i mange år har forsømt sin forvalteroppgave med hensyn til avløpssystemet, slik at det ikke lenger er forsvarlig å bruke matavfallskverner (det ville vært første gang i verdenshistorien! - og i Norge anno 2005?). I tillegg må vi se for oss at hverken fylkesmannens miljøvernavdeling eller SFT har grepet inn og forlangt utbedringer. Med andre ord et forbud er ikke sannsynlig i norske kommuner. Et annet viktig forhold er at skrekkscenariene bygger
på en ide om at kvernene nærmest over natten
får utstrakt
utbredelse. Dette er totalt urealistisk (selv om kommunen
deler dem ut gratis), vi trenger bare å se på erfaringene
fra en rekke norske kommuner som i en årrekke har
likestilt kverner med hjemmekompostering (samme rabatt),
bare 1-2%
av husholdningene pr. år har skaffet seg kvern. Med andre ord skal man få til en utstrakt bruk av kverner, da må det til ekstraordinære kommunale tiltak, slik som monteringstilskudd, en dramatisk reduksjon i renovasjonsgebyret og kanskje til og med et kommunalt påbud (plan- og byggningsloven gir hjemmel til det, i motsetning til administrasjonens påstand, les mer.) Men før vi slipper forurensningsloven helt, må det nevnes at det er merkelig at hverken administrasjonen eller SFT har merket seg det som står i § 27. (definisjoner); "Med avfall forstås kasserte løsøregjenstander eller stoffer. Som avfall regnes også overflødige løsøregjenstander og stoffer fra tjenesteyting, produksjon og renseanlegg m.v. Avløpsvann og avgasser regnes ikke som avfall." Med andre ord, matavfall som havner i avløpet regnes ikke som avfall og følgelig omfattes ikke av forurensningsloven. Merk at likhetsprinsippet også må gjelde her, f.eks. tømmer vi sur melk, supperester og sauser i vasken, sammensetningsmessig er ikke disse produktene vesentlig forskjellig fra oppmalt matavfall. Jeg har faktisk skrevet en artikkel om dette også; - Noen kommuner forbyr "suppemaskiner"! 11. Bør forurensningsutslippene til Grenlandsfjordene økes ?Omfattende
bruk av
matavfallskverner vil øke forurensningsutslippene
til
Skienselva
og Grenlandsfjordene.
Det vil
skje til
selv om
avløpsrenseanleggene
bygges ut
med et
biologisk Som nevnt ovenfor er det lite sannsynlig at man vil få en utstrakt bruk av kverner med mindre kommunen selv treffer tiltak for å oppnå dette. Tidligere
var Skienselva
og Grenlandsfjordene
sterkt
forurenset av
utslipp fra
kommunale avløpsanlegg, industri og jordbruk.
Utslippene er nå sterkt
redusert, og
vannkvaliteten
i
Skienselva Dersom
utslippet
av
forurensning
igjen økes, vil det
hemme arbeidet med å fjerne
Grenlands
godt innarbeidede
rykte
som
et
sterkt
forurenset
område. Hensynet
til Grenlands miljørrykte
bør Forurensningen kan bare øke dersom det er administrasjon som ikke evner å rette opp de problemene de selv har påpekt. Uten spesielle tiltak fra kommunens side vil det ta mange tiår før man kan si at kverner har fått en utstrakt anvendelse (innen den tid bør man kunne forvente at avløpsproblemene er løst). Det er rett og slett urimelig at det er innbyggerne som skal straffes (med en lite hygienisk og kostbar kildesorteringsløsning), når det i realiteten er administrasjonen som ikke evner å gjøre jobben sin, - og som innbyggerne betaler for. 12. Politisk behandling i Skien kommuneAdministrasjonen i Skien kommune mener det er viktig å avklare politisk om matavfallskverner skal tillates eller ikke. Ingeniørvesenet arbeider derfor med en sak til Bystyret, der det foreslås følgende valgmuligheter: I. Dagens forbud mot matavfallskverner opprettholdes.
II. Dagens forbud mot matavfallskverner oppheves.
På vegne av innbyggerne ville det vært fint om politikerne gav et klart signal til administrasjonen om at kverner er et lovlig produkt og at deres jobb er å best mulig tilrettelegge avløpssystemet med hensyn til dette, slik at problemene det har vært pekt på kan unngås i årene som kommer. Samtidig bør det utarbeides en strategi som gir størst mulig kost/nytte effekt med hensyn til matavfallskverner, avløp og renovasjon. Forslag til løsning Behold dagens avfallsløsning inntil kverner er innført i hele kommunen. For å gjennomføre dette på en forsvarlig måte må kommunen styre innføringen, slik at man for eksempel kan prioritere innføringen i områder med god kloakkering i påvente av at nødvendige oppgraderinger ferdigstilles i andre. Det betyr også at henting av matavfall kan opphøre områdevis, det gir størst besparelsespotensial. Og skulle det bli nødvendig med oppgraderinger på renseanleggene vil kommunen kunne justere innføringsraten deretter og unngå utslippsøkninger. Den beste måten å sørge for at kommunen virkelig kan styre denne prosessen er gjennom å tilby abonnentene i de utvalgte områdene (eller etter søknad), et monteringstilskudd og rabatt på renovasjonen (bare dersom du bor i det utvalgte området). Et eksempel; Man gir et monteringstilskudd på 2000 kr, dette finansieres ved å øke avløps- eller renovasjonsgebyret med 400 kr i 5 år, og man gir en rabatt på renovasjonen på 600 kr pr år. For abonnenten vil det oppleves som en gavepakke på 2000 kr pluss en rabatt på 200 kr pr år for å slippe matavfallet. Og etter 5 år øker rabatten til 600 kr! En slik strategi gjør det lite sannsynlig at veldig mange i områder med dårlig kloakkering vil velge å installere kvern. Altså trenger ikke kommunen å innføre noe forbud mot kverner eller på andre måter forsøke å begrense bruken av kverner. Tilskuddet og rabatten er det eneste reguleringsverktøyet kommunen trenger. En slik ordning koster ikke kommunen noe, innbyggerne er vinnerne, problemet med avfall er vesentlig redusert og miljømessig er vi alle vinnere. Den politiske behandlingen starter sannsynligvis i april 2005.
Kommentarene er skrevet av miljørådgiver Gaute Adler Nilsen ved KVÆRNA G.A.Nilsen 06.04.05 |