Det er en lang rekke hensyn som også bør
vies oppmerksomhet ved valg av avfallshåndteringsløsning
(utenom de mest opplagte, som gjerne er av teknisk og økonomisk
art). Nedenfor
presenteres noen av disse.
Den best likte løsningen
Kvernen er en populær løsning,
da den løser problemene, - før de rekker å oppstå!
Lukt og søl, fluer og andre smittespredere unngås
ved
å bruke kvernen til å utsortere matavfallet.
Dessuten skjer det uten at det skaper merarbeid eller andre
ulemper.
Det er også en løsning
som alle kan bruke, i motsetning til hjemmekompostering som
forutsetter at du er motivert, frisk og har en hage. Den
kan også være et utmerket supplement til ivrige
hjemmekomposterere, da kvernen kan ta seg av de matrestene
som erfaringsvis egner seg dårlig til kompostering,
slik som fisk og rekeskall.
Kombinasjonen mellom brukervennlighet,
driftssikkerhet og bedre hygiene, så vel på kjøkkenet
som utendørs, sørger for at utsorteringen av
matavfallet alltid vil bli maksimal. Dette bekreftes også
av brukerundersøkelsene.
Den
best likte løsningen . Sikker
utsortering . Smittevernsloven . Forurensningsloven . Samfunnsønomiske
hensyn .
Lokal Agenda 21 . Mindre
sårbarhet ved søppelstreiker . Konklusjon
Sikker utsortering av den organiske fraksjonen
Da kvernen ikke kan male opp
plast eller metallgjenstander, sørger den for at kun matavfall
havner i avløpet.
Alternative innsamlings-løsninger for matafall
er dessverre alltid beheftet med feilsortering.
Miljømyndighetenes målsetting er
at alt slam fra renseanleggene skal gjenvinnes som jordforbedringsmiddel.
Tilskuddet av matavfall i slikt slam gjør den enklere å behandle
(kompostering, biogassproduksjon eller langtidslagring), dessuten
blir kvaliteten vesentlig forbedret, slik at det blir enklere å finne
gode anvendelser for sluttproduktet. Mengden vil maksimalt
øke med 5-10%, og utgjør marginale merkostnader for renseanleggene.
Mer om dette klikk
her.
God utsortering av matavfallet betyr også at
de andre kildesorterte fraksjonene blir renere, det bidrar
til økt materialgjenvinning.
Den
best likte løsningen . Sikker
utsortering . Smittevernsloven . Forurensningsloven . Samfunnsønomiske
hensyn .
Lokal Agenda 21 . Mindre
sårbarhet ved søppelstreiker . Konklusjon
Smittevernloven
Forbud mot bruken av kverner strider mot Smittevernloven.
Matavfallskvernens fremste egenskap er at hygienen
både
i kjøkkenet
og utomhus blir vesentlig forbedret, - ingen lukt og søl
som kan trekke til seg fluer og andre skadedyr eller danne
gode vekstforhold for smittsomme bakterier eller muggsopp(allergi).
Matavfallskverner er påbudt i en rekke
stater og kommuner i USA, dette er begrunnet som et viktig
smittevernstiltak.
I tillegg til å redusere smittefaren som fluer, kakerlakker,
mus og rotter representerer, har man også greid å redusere
faren for rabiessmitte som vaskebjørner og grevlinger
kan overføre til husets hund, skulle den komme i kontakt
med slike dyr ( mens de forsyner seg av matavfallet i søppeldunken
eller kompostbingen ).
Vi ser ingen grunn til at slike smittevernshensyn ikke skulle
gjelde i Norge også, derfor mener vi at et forbud mot
matavfallskverner må være ulovlig da det helt klart
strider mot intensjonene som Smittevernloven bygger på.
Blir slike forbud stående vil de være
til hindring for å utvikle og praktisere
en mer effektiv og hensiktsmessig smittevernsplan i de kommuner
dette
måtte gjelde.
Vi finner også støtte for denne
konklusjonen i Kommune-helsetenesteloven (av 19. november 1982),
- der
går
det klart fram at et av lovens viktigste formål er ”særlig å fremme
folkehelsen og å motvirke sykdom...”
At kommunen har et mangelfullt avløpssystem
kan ikke brukes som begrunnelse for å forby kvernen,
da det må innebære
at kommunen ikke har noen planer om å utbedre forholdene,
noe som heller ikke kan være i tråd med kommunens
smittevernplan, miljømålsettinger eller
serviceinnstilling overfor innbyggerne.
Heller ikke at
kommunen allerede har en
velfungerende avfallshåndteringsløsning
kan være
begrunnelse for et slikt forbud, da det må innebære
at man ikke finner det hensiktsmessig å forbedre
smittevernet, - til tross for at kvernene ikke påfører
kommunen nevneverdige merkostnader.
Vi vil derfor oppfordre kommuner som forbyr kverner
om å revurdere
sitt standpunkt, og undersøke om forbudet kan være
i strid med Smittevernsloven og dermed også i strid med
kommunens egen smittevernsplan.
Kort om Smittevernloven
Smittevernloven pålegger kommunene å utarbeide
en kommunal smittevernplan. Smittevernplanen omfatter de tiltak
og tjenester kommunen har for å forebygge smittsomme
sykdommer eller motvirke at de blir overført.
Den
best likte løsningen . Sikker
utsortering . Smittevernsloven . Forurensningsloven . Samfunnsønomiske
hensyn .
Lokal Agenda 21 . Mindre
sårbarhet ved søppelstreiker . Konklusjon
Forurensingsloven
Vi mener at kommunen kan med hjemmel i § 30
tredje ledd i forurensningsloven i forskrift påby bruken
av matavfallskverner.
§
30
tredje ledd gir kommunen myndighet til å gi forskrifter
som er nødvendig
for å få til en hensiktsmessig og hygienisk oppbevaring,
innsamling og transport av forbruksavfall.
( - Man kan nesten lure på om
det var matavfallskvener de hadde i tankene når de
laget loven. )
Den
best likte løsningen . Sikker
utsortering . Smittevernsloven . Forurensningsloven . Samfunnsønomiske
hensyn .
Lokal Agenda 21 . Mindre
sårbarhet ved søppelstreiker . Konklusjon
Samfunnsøkonomiske hensyn
I kampen for et bedre miljø er kostnad/nytte vurderinger
helt grunnleggende for å få en størst mulig
miljøgevinst av hver eneste krone som investeres. Økonomi
og økologi henger ofte nøye sammen, ved at all økonomisk
vekst og aktivitet, berører naturen og naturressursene,
på en direkte eller indirekte måte. Økonomisk
vekst er ofte knyttet til utarming av naturressurser, mens økonomisk
aktivitet til energibruk og forurensning.
Erkjennelsen av denne sammenhengen kommer også til uttrykk
i Stortingsmelding 44 (91-92) om avfall og gjenvinning;
"Avfallsproblemene
skal løses slik at de er til minst mulig skade og ulempe
for mennesker og naturmiljø, samtidig som avfallet og
håndteringen av den legger minst mulig beslag på samfunnets
ressurser."
Forurensningsloven uttrykker også klart
i retningslinjene (§2);
"Avfallet
skal gjenvinnes når det er berettiget ut fra
en avveining av miljøhensyn, ressurshensyn og økonomiske
forhold."
Med andre ord, man skal ikke drive gjenvinning for enhver
pris, heller ikke kompostering eller forbrenning når
det finnes rimeligere alternativer.
Den
best likte løsningen . Sikker
utsortering . Smittevernsloven . Forurensningsloven . Samfunnsønomiske
hensyn .
Lokal Agenda 21 . Mindre
sårbarhet ved søppelstreiker . Konklusjon
Lokal Agenda 21
Begrepet "Lokal Agenda 21" (LA21) skriver
seg fra FN-konferansen om miljø og utvikling i Rio
1992, der Agenda 21 ble vedtatt som ett av fem sluttdokumenter.
Det spesielle med
LA21 er en helhetlig tenkning omkring livskvalitet, med
bærekraftig
utvikling som en hovedpilar. Det vil si at i arbeidet med
miljø og utviklingsspørsmål må også sosial
og økonomisk utvikling integreres. Intensjonene
med LA21 er at lokale myndigheter skal ta initiativ til
prosesser
der organisasjoner, næringsliv og innbyggere samarbeider
med kommunen for å komme fram til hva de synes er
viktig i sitt lokalmiljø, og hvilke prioriteringer
de vil gjøre. Derfor er en av de bærende prinsipper
i LA21, brukermedvirkning i utarbeidelsen av lokale miljørettede
tiltak. Det kan neppe herske noen tvil om at, dersom forholdene
ligger til rette for det, vil brukere flest foretrekke
en kvernløsning utfra en helhetsvurdering, og spesielt
når det av ulike grunner ikke er praktisk å hjemmekompostere.
Den
best likte løsningen . Sikker
utsortering . Smittevernsloven . Forurensningsloven . Samfunnsønomiske
hensyn .
Lokal Agenda 21 . Mindre
sårbarhet ved søppelstreiker . Konklusjon
Mindre sårbarhet ved søppelstreiker
Søppelstreiker oppstår fra tid
til annen og skaper store ulemper for abonnentene, ikke bare
hoper søpla seg opp og skaper problemer med å finne
egnet lagringsplass, den stinker og tiltrekker seg fluer,
rotter og andre skadedyr. Ofte må streiker avblåses
fordi det fort oppstår en helsemessig uholdbar situasjon,
risikoen for smittespredning blir ettervert uforsvarlig høy
og myndighetene må gripe inn. Dersom matavfallet er
fullstendig utsortert og ikke inngår i renovasjonsordningen
- enten ved at matavfallet blir kvernet eller hjemmekompostert
- vil ikke abonnentene være så sårbar for
søppelstreiker lenger. På en annen side kan
man risikere å få mer langvarige streiker, da
det vil ta lengre tid før myndighetene vil gripe inn.
Den
best likte løsningen . Sikker
utsortering . Smittevernsloven . Forurensningsloven . Samfunnsønomiske
hensyn .
Lokal Agenda 21 . Mindre
sårbarhet ved søppelstreiker . Konklusjon
Konklusjon
Matavfallskvernen er ikke bare en svært bekvemmelig
løsning for brukerne, gitt de rette forutsetninger
er den også den mest miljøvennlige løsningen
for utsortering av matavfallet. Dessuten er den den eneste
løsningen som gjør det mulig å få til
en bortimot 100% utsortering av matavfallet, i tråd
med miljømyndighetenes målsetting.
Setter man fokus på smittevern, er
kvernen en nær ideel løsning for innsamling,
transport og behandling av matavfall, da de potensielt
smittefarlige
matrestene fjernes umiddelbart, - før det rekker å råtne
eller tiltrekke seg fluer, rotter og andre skadedyr/
smittespredere. Ledningsnettet sørger for en
hygienisk og gratis transport, og avløpsrenseanlegget
for at matavfallet får en like streng behandling
som kloakkslammet, før det tilbakeføres kretsløpet
som jordforbedringsmiddel.
"Det som
var helt utenkelig i går,
vil være helt naturlig i morgen."
Samfunnsøkonomisk har man utallige eksempler
på at
løsningen er den minst ressurskrevende av alle kjente
alternativer - ikke uventet, da ingen andre løsninger
kan gi gratis transport og som regel bortimot
gratis behandling også.
Den best
likte løsningen . Sikker
utsortering . Smittevernsloven . Forurensningsloven . Samfunnsønomiske
hensyn .
Lokal Agenda 21 . Mindre
sårbarhet ved søppelstreiker . Konklusjon